Hoppa till sidinnehållet

Den 14:e december öppnas stationen i Tjörnarp för tågtrafik, något som pendlaren Per-Olof Johansson och hans dotter Ylva Kallioniemi ser fram emot.

Foto: Klas Andersson

Per-Olof Johansson.

Foto: Klas Andersson

Tjörnarp är en lugn liten ort, mest känd för Peps Persson och sin bastuflotte.

Foto: Klas Andersson

Ylva Kallioniemi

Foto: Klas Andersson

Utbyggnaden av tågsystemet är viktig både för människor och miljö. Med start 14 december kan många Tjörnarpsbor låta bilen stå för att pendla med tåg istället. Även Sölvesborg, Mörrum och Karlshamn får Pågatåg för första gången.

Foto: Klas Andersson

Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsstrateg på Skånetrafiken.

Foto: Lise Österlind

Tjörnarp nästa

  • Text: Anna Bjärnmark 0 min lästid Tema: Ett hållbart Skåne

1874 byggdes den första järnvägsstationen i Tjörnarp. Men sedan länge har tågen bara susat rakt förbi. Nu är det dags för dem att stanna igen: i december invigs Tjörnarps nya tågstation. – Det kommer verkligen att gynna byn tror jag, säger Per-Olof Johansson, pendlande Tjörnarpsbo.

Tjörnarp ligger i Höörs kommun, alldeles vid Södra stambanan och mellan Tjörnarpssjön och riksväg 23. Här bor drygt 700 personer. Och många av dem pendlar härifrån.

Per-Olof Johansson är energikonsult och jobbar i Malmö ungefär fyra dagar av fem. Då sätter han sig först i bilen och kör till Höör, för att sedan ta tåget därifrån. Väl i Malmö hoppar han på en cykel och tar sig till Kirseberg, där han har kontor.

– När Tjörnarps station öppnar slipper jag ett moment, jag kan låta bilen stå. Det känns jättebra. Och att det är samma tåg hela vägen gör att eventuella förseningar liksom inte fortplantar sig.

Jag kan låta bilen stå. Det känns jättebra.

Per-Olof Johansson och hans familj lämnade Lund för Tjörnarp för elva år sedan. De ville ha ett hus på landet, inte för dyrt men inte för långt från stan och med en stor trädgård. Det hittade de i Tjörnarp.

– Då tyckte vi att det var så himla nära mellan Tjörnarp och Lund, jag vet inte om jag tycker det längre, säger Per-Olof Johansson och skrattar.

De första åren pendlade både han och hans sambo först med buss till Höör och sedan med tåg därifrån. Och även om en viss pendlingströtthet ibland gör sig påmind så pendlar han en längre sträcka idag.

– Jag vill bo såhär. Det är ett annat tempo här, lugnare. Och så är det nära till vackra miljöer och till lövskog. Det var nog det som avgjorde att vi flyttade just hit – känslan av att verkligen ha nära till naturen, säger Per-Olof Johansson.

Hans dotter Ylva Kallioniemi är 15 år och börjar gymnasiet till hösten, antingen i Hässleholm eller i Lund – hon har inte bestämt sig än.

– Det blir väldigt mycket enklare att ta sig till andra platser i Skåne när det går ett tåg i timmen härifrån. Tidigare har det gått två bussar på hela förmiddagen. Då måste man anpassa allt man gör efter busstiderna – eller efter att någon kan åka och hämta en, säger hon.

Något blomstrande centrum finns inte i Tjörnarp. Det är för nära till andra, större orter, tror Per-Olof Johansson. Och eftersom många pendlare tidigare har passerat Höör till och från jobbet så är det ofta där man handlar.

– Det fanns en pizzeria i Tjörnarp när vi flyttade hit men den finns inte kvar. Kanske kommer det att börja hända lite nu framöver. Den nya stationen skapar utvecklingmöjligheter för Tjörnarp, säger Per-Olof Johansson.∎


Dubbelt så många resor 2020

  • TEXT: ANNA BJÄRNMARK

– Kollektivtrafiken är viktig för livskraften i mindre orter, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsstrateg på Skånetrafiken. Till 2020 ska resorna med kollektivtrafiken ha fördubblats. Utan påverkan på miljön.

Tjörnarps station är den sextonde och sista stationen som byggs för att förbättra kommunikationerna i norra Skåne och södra Småland. Stationen i Tjörnarp kommer att öppna i samband med tidtabellsskiftet 14 december. Då blir det enklare att ta sig både söderut mot Malmö och vidare till Köpenhamn, eller norrut mot Hässleholm och kanske vidare mot Stockholm. Förhoppningen är att det samtidigt också blir enklare att bo och leva i Tjörnarp.

– Vårt uppdrag är att bidra till ett hållbart samhällsbygge och skapa rörlighet och tillgänglighet i hela regionen, säger Iris Rehnström.

Miljö- och hållbarhetsfrågorna är viktiga för Skånetrafiken, som arbetar mot ett fördubblat resande med kollektivtrafiken men också mot att 2020 driva trafiken helt utan fossila bränslen, som bensin, naturgas och diesel. Idag är 100 procent av stadsbussarna och 77 procent av regionbussarna anpassade för att drivas på gas eller el. Alla tåg går på grön el och är miljömärkta som Bra Miljöval.

– Utbyggnaden av tågsystemet har stor betydelse både för samhället i stort och för miljön. Att åka tåg istället för bil minskar både utsläpp av klimatgaser och miljöfarliga och hälsopåverkande luftföroreningar. Dessutom sänks bullernivåerna drastiskt samtidigt som trafiksäkerheten ökar. Skånetrafiken bidrar till en ökad rörlighet i Skåne och varje resa som kunden gör med kollektivtrafiken istället för med egen bil är en miljö- och samhällsvinst. Därför är kunderna prio ett i vårt arbete, både när det gäller trafikplanering och utveckling av tjänster kopplade till kollektivtrafiken, säger Iris Rehnström.∎



Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se