Hoppa till sidinnehållet

Cowfunding är ett nytt koncept för mathandel på nätet. Näringslivsutveckling ingår i Region Skånes uppdrag.

Foto: Klas Andersson.

Gertjan Dieleman ville utveckla mathandeln på nätet. Tillsammans med Hans Ramel har han skapat konceptet Cowfunding.

Foto: Klas Andersson

Cowfunding är ett nytt koncept för mathandel på nätet. Näringslivsutveckling ingår i Region Skånes uppdrag.

Foto: Klas Andersson

Gertjan Dieleman ville utveckla mathandeln på nätet. Tillsammans med Hans Ramel har han skapat konceptet Cowfunding.

Foto: Klas Andersson

Kossor online

  • Text: Anders Behrmann 0 min lästid

Vad händer om man tar en urtidsgammal bransch, en inkubator och ett hajpat nytt finansieringskoncept och lägger alla tre delar i en mixer tillsammans med en kreativ holländare? Jo, du får Cowfunding – ett ganska enkelt men alldeles nytt sätt att sälja nötkött av högsta kvalitet. – Det här är framtiden för matvaruhandel online, säger skaparen Gertjan Dieleman.

Efter att ha bott i Shanghai under ett antal år flyttade Gertjan Dieleman med sin fru till Malmö 2012. Hustrun jobbade på Ikea, men Gertjan ville skapa något eget och tankarna gick kring ett koncept han sett hemma i Nederländerna: att köpa kött direkt från bönderna via nätet.
Dieleman filade på sina idéer och i slutet av 2014 fick han en plats på inkubatorsprogrammet på Krinova i Kristianstad.
– Jag behövde bönder, slaktare, distributörer och investerare för att kunna genomföra projektet. Min handlare sa till mig att han kände en kille som kunde hjälpa mig och skickade iväg mig till julmarknaden på Övedskloster. Där träffade jag Hans för första gången, berättar Gertjan Dieleman.

Hans heter Ramel i efternamn och hör till familjen som ägt Övedskloster sedan 1753. Idag är det Hans Ramel som driver verksamheten tillsammans med hustrun Johanna, vilket innefattar bland annat sockerbetor, säd, skog, vilt och nötkreatur.
– Gertjan kom fram till mig på julmarknaden och ville prata om sina idéer. Jag hade redan tidigare haft tankar på samarbete mellan bönder för att få fram bättre produkter som kunde gå direkt till kunden, så jag gillade vad han hade att säga.

Hans Ramel föreslog ett möte under våren – Gertjan var ivrigare och ville träffas redan veckan efter. Det blev en kompromiss och de två satte sig ner och kom fram till en bra affärsidé: Cowfunding. Konceptet går ut på att man via webben köper en andel av en ko och när hela djuret är finansierat tas det till slakt, styckas och skickas hem till andelsägarnai behändiga köttlådor.
– På 1960- och 70-talen var folket mycket närmare maten. Sen blev matproduktionen industrialiserad och avståndet ökade. Idag vill folk köpa direkt från producenten igen. De vill höra storyn bakom kossan, säger Gertjan.
Hans Ramel är med på noterna:
– Jag brinner för transparens gentemot konsumenten och med den här metoden kan köparen veta exakt vilket djur köttet kommer ifrån, vilken ras det är, vad det har ätit och betat, hur gammalt det är.

Sagt och gjort. I maj startades det som Gertjan kallar för Cowfunding 1.0 och som fungerade mest som ett test av konceptet där man även pratade med investerare. Starten blev lyckad: fram till slutet av september hade man sålt till över 300 kunder och fler strömmar till. Handledarna på inkubatorerna Krinova och Minc var imponerade över hur fort företaget hade skapat en marknad, men inte Gertjan Dieleman.
– Jag var faktiskt lite besviken. Jag hade hoppats på femtio kunder i veckan, men det visade sig att sommaren var en dålig tid för att sälja hemlevererad mat.
Idag har företaget tagit sig till Cowfunding 2.0 och därifrån är steg inte långt till nästa etapp: Farm-to-fork-plattformen.

– Vi vill skapa en plattform där bönder i hela Skåne själva kan sälja sina produkter till konsumenterna. De ska kunna logga in, lägga till en produkt och själv sätta priset så att det blir attraktivt både för dem och för kunden. Det innebär också att vi får ett helt gäng bönder som marknadsför sig själva och andra och samtidigt behåller vi då hela idén med att konsumenten ska kunna få höra storyn kring produkten de köper, säger Hans Ramel.
För Gertjan Dieleman hade hela företaget blivit svårt utan hjälp från inkubatorerna.
– Jag behövde hjälp med att göra processen smidigare. Jag behövde partners inom alla områden och min affärsutvecklare hjälpte mig att strukturera tankarna. Idag är jag en del av Minc i Malmö där jag har en arbetsplats och kan sitta tillsammans med andra entreprenörer. Jag får hjälp att hitta investerare och när vi behöver personal för att expandera så finns det kontakter där.

Fakta: Inkubatorer

Inkubatorernas syfte är att stödja nya kunskapsintensiva företag som har en skalbar affärsmodell och global potential, genom affärsutveckling, mentorer, samverkan, kontakter, nätverk och arbetsplatser. I Skåne finns det idag sju inkubatorer som är medlemmar i nationella branschföreningen SISP – Swedish incubators & science parks. Totalt i Sverige finns det cirka 40 inkubatorer.



Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se