Hoppa till sidinnehållet

Margareta Brandsten säger att hon inte är ”jättehaj” på datorer men att e-tjänsterna på 1177.se är lättanvända. ”Och jättebra till vardagsgrejer. Jag skickar ofta ett meddelande eller en fråga därigenom. Jag vet att jag får svar”.

Foto: KLAS ANDERSSON

Datorn har blivit ett fint hjälpmedel.

Foto: KLAS ANDERSSON

”Jag läser min ­journal på nätet”

  • Text: Anna Bjärnmark 0 min lästid

Margareta Brandsten har valt bort telefonköer. Och hon besöker inte läkaren mer än nödvändigt. Istället är hon en van användare av e-tjänsterna på 1177.se.

Omkring en gång i månaden har Margareta Brandsten någon form av läkarkontakt, antin­gen via ett fysiskt möte eller via e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden.

– Det jag gör allra oftast genom e-tjänsterna är att beställa nya ­recept. Och det funkar superbt! Högst två dagar brukar det ta, ­sedan har jag receptet, säger hon.

Margreta Brandsten lider av ständig värk, bland annat från nacken.

– Jag har flera skadade kotor och har haft problem med den ­sedan jag var 20.

Idag är hon 67 år. Och en van datoranvändare.

– Jag tycker att det är smidigt och föredrar att till exempel skicka iväg en fråga och vara säker på att få svar framför att sitta i ­telefonköer och använda knappval som aldrig tar slut.

Margaretas man har diabetes och hjärtproblem och äter en del mediciner. Han är inte intresserad av e-tjänsterna men är glad för att Margareta sköter det åt ­honom.

– Jag läser också mina egna journaler via nätet. Det kan vara skönt att kolla efter ett besök så att läkaren förstod mig rätt, säger Margareta Brandsten.

Hon säger att hon inte är typen som oroar sig och har valt att ha full insyn i sina journaler.

– Jag resonerar så att om det är något som är fel så vill jag veta det. Då kan jag få reda på fakta och hantera vad det nu än är. Man väljer inte allt här i livet utan får gilla läget.

Så länge e-tjänsterna har funnits har Margareta Brandsten ­använt de olika tjänsterna. Extra nöjd är hon nu, efter att sidan gjorts om en del.

– Den har blivit mer lättöverskådlig och det är enklare att hitta den tjänst man behöver.

Varför började du använda dig av e-tjänsterna?
– Du kan aldrig stoppa utvecklingen så det gäller att ta del av det som är positivt. Det här förenklar min vardag, säger hon.



Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se