Hoppa till sidinnehållet

Tyra Mohager lär sig brodera på japanskt vis. Hon smyckar ryggen på sin jeansjacka med broderier i olika färger.

Foto: Klas Andersson

Här kan du titta ­närmare på Takao Momiyamas Sahisko-broderier: momiyama.com

Foto: Klas Andersson

Takao Momiyama är textilkonstnär bosatt utanför Simrishamn som höll en fullbokad kurs i den japanska broderitekniken sashiko på kulturhuset Mazetti tidigare i våras. Kursen är ett samarbete mellan Folkuniversitetet och Malmö hemslöjdsförening.

Foto: Klas Andersson

Vårens kurs i den japanska broderitekniken sashiko på kulturhuset Mazetti i Malmö var fullbokad.

Foto: Klas Andersson

Kartboll av Annika Wahlström.

Foto: Klas Andersson

Utvalt i Skåne är jurybedömd vandringsutställning med 24 bidrag.

Handens kraft

  • Text: Caroline Alesmark 0 min lästid

Hemslöjd har blivit trendigt. Kurser i såväl textilslöjd som smide och täljning blir snabbt fullbokade, nya hemslöjdsföreningar bildas och i Landskronas gamla stationsbyggnad finns sedan maj både hemslöjdsbutik och slöjdverkstäder. Hantverk och handarbete är både hippt och miljövänligt.

Den japanske textilkonstnären Takao Momiyamas kurs i sashiko – en gammal broderiteknik som utvecklades i det fattiga Aomori-området i norra Japan – har lockat ett femtontal deltagare till kulturhuset Mazetti i Malmö en lördag. Det är första gången kursen hålls och av efterfrågan att döma verkar det kunna bli fler tillfällen.

– Det finns många japanska broderitekniker men sashiko är lite speciellt. Dels eftersom den är så enkel, dels för att den ursprung­ligen var en lappningsteknik, ­berättar Takao Momiyama.

– De fattiga hade inte råd att köpa bomull i början av 1900-talet, i stället bar de kläder av hampa som lagades om och om igen. Det var förbjudet att kasta tyg, även en tygbit på två gånger två centimeter skulle återanvändas och sys fast, berättar Takao Momiyama.

På samma gång blev kläderna i glesvävd hampa varmare av lappningstekniken. Det är kallt och snöigt i norra Japan med långa vintrar. Sashikon innebar att man fäste lapp efter lapp i plaggen och broderade ovanpå lapparna, vilket gjorde att hålet täcktes och att tyget blev vindtätt. Vill man göra en skånsk hantverks­jäm­förelse kan man titta på spetsknypplerskorna som producerade spetsar på det fattiga Österlen på 1700- och 1800-talen.

Alla textilier – inklusive sängkläder – lagades i sashikoteknik och återanvändes i generationer. När bomullen blev billigare utvecklades sashiko från att vara en lagningsteknik till dagens ­moderna variant, uppskattad för sin design och sina geometriska mönster baserade på cirkel, triangel och fyrkant.

– Det är enkla stygn, ingen konstig teknik, men man kan göra hur komplicerade mönster som helst. En entusiastisk etnolog, Chuzaburo Tanaka, återupptäckte tekniken på 1950-talet, ville inte att kulturen skulle försvinna och samlade in 30 000 olika föremål. Tack vare honom har vi mycket sashikotyg kvar, det är stor efterfrågan på dem hos antikhandlare.

Takao Momiyama tror att intresset för hantverkstekniker som blandar hantverk och återbruk har med vårt ökade miljömedvetande att göra.

– Den delen av sashikokulturen har blivit speciellt uppmärksammad. Tanken vaknar i känslorna, människor tänker mer på recycling – något som var fullständigt självklart förr i tiden – och vill ta vara på saker i stället för att kasta.

Sjuttonåriga Tyra Mohager från Åhus sitter bredvid farmor Marianne Jansson och broderar sashikomönster på bakstycket till sin jeansjacka. Hon har alltid varit intresserad av handarbete och hamnade på kursen tack vare att pappa tränar kampsport för Momiyama.

– Man blir lugn av att sitta och arbeta med händerna, det är avslappnande. Hantverk är hippt och det är en kul gemenskap, säger Tyra som läser bild och form på gymnasiet.

– Jag tänker köra broderier på jackan lite här och var. Det är ett evighetsprojekt som jag kan sitta med på bussen. Sashiko är en ­enkel teknik, man behöver inte tänka så mycket.

Farmor Marianne Jansson ­berättar att hon och barnbarnet pysslat mycket ihop genom åren – klistrat, klippt och kladdat:

– Sashiko är intressant, det är märkligt att tekniken egentligen är en lagningsmetod, att man ­förvandlat lappning till något konstnärligt. Jag kände inte till den tidigare men det är roligt att lära nytt, det var kul att jag fick följa med.


FAKTA

Behöver du inspiration? Just nu pågår ett pilotprojekt i Skåne med digitalisering av de två hemslöjdsarkiven från tidigare Malmöhus respektive Kristianstads län. Här kan du hitta filmer och foton som visar till exempel kläder slöjdade i äldre tider. Sök på Östra ­Skånes Hemslöjdsförening och Stiftelsen Skånsk Hemslöjd.
www.digitaltmuseum.se


Skånsk hemslöjd på frammarsch

TEXT: CAROLINE ALESMARK

Intresset för hemslöjd har ökat stort i Skåne. Under 2014 deltog cirka 4 700 skåningar i 600 olika aktiviteter som arrangerades av Skånes hemslöjdsförbund, hemslöjdskonsulenterna och lokala föreningar.

Riktigt när hemslöjdsvågen startade kan Annhelén Olsson, verksamhetsledare vid Skånes Hemslöjdsförbund, inte riktigt säga. Men att allt fler ser poängen med avkopplande och kreativt hand­arbete är tydligt.

– Jag tror att den är en reaktion på att livet går så snabbt för många av oss idag. Vi hämtar på dagis, ­utvecklas i jobbet, satsar på vårt ­äktenskap, och inreder vårt hem flera gånger genom livet. Samtidigt är tillvaron väldigt otrygg och stressig för många.

Skånes Hemslöjdsförbund har sin bas i Landskrona men har verksamhet i hela Skåne. Dessutom finns fem hemslöjdskonsulenter och sju lokala hemslöjdsföreningar varav Staden Malmös Hemslöjdsförening startade bara häromåret.

Förbundet ordnar regelbundet kurser och i sommar kan du till ­exempel lära dig pilekorgsflätning, återbruksslöjd i plåt eller att spinna med slända på Önnestads folkhögskola.

I maj öppnades Hemslöjdens Hus i Landskronas gamla station och i butiken kan du hitta mönster, material, redskap och slöjdade föremål av skånska slöjdare. Här finns också utställningslokal och verkstäder att slöjda i.

Just nu ställer Annika Wahlström ut broderade kartmotiv på textil och tygbollar.


Utvalda hantverk ställs ut i Malmö

TEXT: CAROLINE ALESMARK

Den 18 juni öppnar Utvalt i Skåne – jurybedömd vandringsutställning med handgjord form här och nu, på Form Design Center i Malmö.

Tjugofyra bidrag av 400 inlämnade har valts ut och utställningen kommer att åka på turné i Sverige och Tyskland.

Utställningen, som alltså samlat ett urval av skåningarnas egna hantverk, är ett samarbetsprojekt mellan Konsthantverkscentrum i Skåne, Skånes hemslöjdsförbund och Form/Design Center. Det löper över tio år där de tre organisationerna likt en stafett ansvarar för att driva projektet. Utställningen ska återkomma tre gånger.

– Vi ville tillsammans skapa en plattform för de handgjorda föremålen. Både professionella och amatörer har varit välkomna att lämna in bidrag och vi kommer dessutom att dela ut stipendier på sammanlagt 90 000 kronor, ­berättar projektledare Pernilla Norrman på Konsthantverks­centrum i Skåne, som är först ut.

Turnén fortsätter till Tjörnedala Konsthall utanför Simrishamn i september och Dunkers Kulturhus i Helsingborg i oktober och innehåller föreläsningar, workshoppar, familjelördagar med mera. Bland kommande ­städer finns Ronneby och Hamburg.

Text: Caroline Alesmark


VISSTE DU ATT…
... Region Skåne årligen fördelar en halv miljard kronor i regionala och statliga bidrag till kulturverksamheter i hela Skåne. Bidrag går till exempel till Form/Design Center, Skånes hem­slöjdsförbund, Konsthantverkscentrum i Skåne, Studieförbunden i Skåne och många fler – såväl kulturinstitutioner som fria grupper och flera andra aktö­rer/organisationer.



Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se