Hoppa till sidinnehållet
Foto: Hanna Nathell

Anna Axelsson är hemtam i Tykarpsgrottans kusliga miljö.

Foto: Klas Andersson
Foto: Hanna Nathell

I Nerdy by Nerds butiksfabrik på Mobilia i Malmö får Karin Arosenius sina nya jeans skräddarsydda. Peter Arnryd, Adrian Roos och Oscar Andersson ligger bakom idén.

Foto: Klas Andersson

Hossein Rajabi praktiserar i Nerdy by Nerds fabriksbutik

Foto: Klas Andersson

Nerdy by Nerds tillverkar färdigsydda och skräddarsydda jeans. Dessutom finns custom made - där kunden själv kan välja till detaljer till ett par färdigsydda jeans.

Foto: Klas Andersson

FAKTA
Entreprenör i Skåne är en satsning som Region Skåne gör på unga entreprenörer. I år foku­seras det på de kulturella och kreativa näringarna. 40 unga skånska entreprenörer får möjlighet att utveckla sin affärsidé genom nya kontakter med rådgivare, tillgång till ett nätverk med andra entrepre­nörer och möjlighet att synas i media och bland beslutsfattare. På det här sättet lyfter Entreprenör Skåne 2014 fram fram­tida förebilder som inspiration för andra unga som gärna vill föra sina idéer ut i livet. Läs om alla deltagare i ­Entreprenör Skåne på Skane.com/entreprenorskane

Grottkultur & jeansfabrik

  • Text: Ewa Astly 0 min lästid

Att tänka nytt är livsviktigt för att Skåne ska kunna utvecklas positivt, få fler arbetsplatser, locka kapital och investeringar. Målet är att Skåne ska bli Europas mest innovativa region 2020. Här möter vi två exempel på unga lovande entreprenörer.

Tykarpsgrottan

Hon är femte generationen som driver verksamheten ­Tykarpsgrottan i Ignaberga. Anna Axelsson tog 2012 över efter sin far och nu satsar hon och maken Markus för fullt på att få den gamla gruvan till att bli en turistattraktion och spektakulär plats för kultur, ärtsoppe­middagar, bröllop, filminspelningar med mera.

– Jag har alltid haft lust att stanna här där jag är uppvuxen och fortsätta att ­driva grottan, säger Anna Axelsson och tar en lampa i handen för att lotsa oss ner i grottan. Vi går den nya vägen som egentligen är en nödutgång. Räddningsverket krävde att den skulle byggas, det var en stor men nödvändig investering. Det är kyligt nere i den 10 000 kvadratmeter stora gruvan, bara åtta grader i stark kontrast mot den soliga försommardagen utanför. Här bröts kalk från mitten av 1700-talet fram till 1888. Sedan dess har grottan lockat besökare, inte minst för de många fladdermöss som övervintrar här. Forskare besöker grottan regelbundet för att studera de många olika arter som använder grottan som tillflyktsort.

Det är lätt att förstå att filmer som Kullamannen och Ronja ­Rövardotter har spelats in i denna nästan lite kusliga miljö. Också under senare år har filmskapare sökt sig hit.

– Senast var det en skräckfilm som spelades in här, säger Anna Axelsson medan vi går in i grottans stora sal. Här anordnas middagar, bröllop, dop, berättarföreställningar och den traditionella julmarknaden förutom de vanliga guidningarna nere i grottan.

– Miljön är verkligen annorlunda och det lockar många, ­berättar hon.

Barnfamiljer och skolklasser kommer gärna hit och det finns en hel del danskar och tyskar bland besökarna. Ovan jord har Anna Axelsson och hennes man satsat på renovering av campingplatsen och grillkvällar för lokalbefolkningen. Just nu målas den röda byggnaden som innehåller kontor och café och på parkeringsplatsen har det planterats träd.

– Människor har höga krav i dag och det är viktigt att allt ser fräscht och inbjudande ut. Det gäller att hela tiden tänka nytt och inte köra på i samma gamla hjulspår, säger Anna Axelsson.


Nerdy by Nerds

Jeans. Vi svenskar älskar jeans. Sverige räknas som en av de ­stora jeansnationerna i världen och vi köper i genomsnitt tre par om året. Det var just kärleken till ­denimbyxorna som fick de tre Malmökillarna, Peter Arneryd, Adrian Roos och Oscar Andersson, att kläcka idén med skräddar­sydda jeans.

– Vi ville göra högkvalitativa jeans, jeans med perfekt passform och som håller i många år, berättar ­Peter Arneryd när vi träffas i den kombinerade butiken/fabriken Nerdy by Nerds i Malmö. I tunga tygrullar på väggen hänger de olika denimkvaliteterna som jeansen sys av. Det är allt från tunna sommartyger till mycket kraftiga, närmast out­slitliga kvaliteter.

– Våra tyger kommer från ­Japan och Turkiet som tillverkar de bästa kvaliteterna och dess­utom har koll på processen, både när det handlar om miljön och ­arbetsvillkoren. Det är viktigt för oss, säger Peter Arneryd.

I lokalen intill, bakom stora glasrutor arbetas det intensivt. Ett antal symaskiner från 1940- till 1970-talet fann killarna i Boråstrakten, Sveriges gamla textil­centrum. Att sy ett par jeans är komplicerat och kräver många arbetsmoment och specialmaskiner. Här tillverkas i genomsnitt fyra par jeans om dagen. Ingen av de tre grundarna är skräddare eller ens särskilt bra på att sy men de två anställda, Kyeongseob Yoon och Özlem Öztepe, har fina meriter från Sydkorea och Turkiet. Nerdy by Nerds har också tre praktikanter: Kim Phan (som ­utbildar sig till textilingenjör), Hossein Rajabi och Doudou ­Singhateh.

– Vi samarbetade med arbetsförmedlingen när vi sökte personal och vi hade en lång kö med otroligt välkvalificerade sökande. Det finns verkligen en stor kunskap i Malmö på det här området som inte utnyttjas, säger Oscar Andersson.

I dag tillverkar företaget färdig­sydda jeans, ready to wear, jeans där kunden själv kan välja detaljer utifrån en färdig modell, custom made – och skräddarsydda.

– De som väljer att få ett par skräddarsydda jeans är människor som har svårt att hitta jeans som passar i handeln. Kanske är de väldigt långa, kanske har de kraftiga lår för att de tränar ­mycket ­eller kanske vill de bara, som en lantbrukare, ha ett par jeans som håller år efter år. En del kunder är bara jeansnördar som vi själva eller vill ha det perfekta paret jeans utifrån sina egna preferenser, säger Peter Arneryd. På sikt hoppas företaget expandera. Just nu letar de lokaler i Stockholm.

– Vi hoppas kunna växa på sikt. Vi tror att det finns ett sug efter småskalig produktion och hög kvalitet, säger Oscar Andersson. ∎



Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se