Hoppa till sidinnehållet

I december börjar tågen gå från Trelleborgs nyrenoverade centralstation, bara ett stenkast från Gordana Vojnikovics arbetsplats.

Foto: Klas Andersson

När tågen börjar gå är den långa bussresan till Östra Grevie ett minne blott för Gordana Vojnikovic.

Foto: Klas Andersson

Agneta Sjölund, tillförordnad kommundirektör, är nöjd. ”Det här kommer att bli Skånetrafikens nya flaggskepp”, säger hon om Trelleborgs station.

Foto: Klas Andersson

Nu förändras Skånes kollektivtrafik – både i nordväst och i sydväst. Pågatågen tt lyft för Bjärehalvön, säger Christina Andersson.

Foto: Klas Andersson

Christina Andersson bor i Förslöv och jobbar i Malmö två dagar i veckan. Hon ser fram emot att slippa köra till jobbet och kunna ta det lugnt på tåget istället.

Foto: Klas Andersson

Christina Andersson bor i Förslöv och jobbar i Malmö två dagar i veckan. Hon ser fram emot att slippa köra till jobbet och kunna ta det lugnt på tåget istället.

Foto: Klas Andersson

Tunneln genom Hallandsåsen gör Skåne gränslöst, tycker Katarina Pelin, kommunchef i Båstad.

Foto: Klas Andersson

Nu förändras Skånes kollektivtrafik – både i nordväst och i sydväst. Bjärehalvön

Foto: Klas Andersson

1. Hallandsåsen 2. Trelleborgsbanan. På nästa bild ser du platserna i detalj.

Så blir den nya tågkartan. I texterna till höger beskrivs förändringarna i detalj.

Gränslöst resande när tågkartan ritas om

  • Text: Anders Behrmann 0 min lästid

Gordana Vojnikovic får närmre till barnbarnet i Östra Grevie. Eldsjälen Agneta Sjölund på Trelleborgs kommun bidrog till att staden får en pågatågsstation. Och i Båstad slipper Christina ta bilen till Ängelholm varje dag tack vare tunneln genom Hallandsåsen. Nu förändras Skånes kollektivtrafik – både i nordväst och i sydväst. Leva i Skåne har träffat människorna som påverkas när den skånska tågkartan ritas om. Den 13 december öppnar tunneln genom Hallandsåsen för person- och godstrafik och Trelleborgs nya station tas i bruk.

Friheten att välja är viktig

Klockan är strax före 16 när Gordana Vojnikovic packar ihop sina saker och reser sig från sin arbetsplats i rådhuset i Trelleborg. Hon vänder sig om och tittar på bilden av barnbarnet som sitter på väggen bakom henne. Leendet från den lille krabaten som med pliriga ögon håller koll på henne under arbetsdagen är smittande.

OM HON HAR TUR hinner hon skynda bort till Trelleborg Övre och ta buss 144 som via Dalköpinge, Gislöv, Anderslöv, Alstad och Klörup tar henne till Östra Grevie där sonsonen bor. Ett par gånger i veckan gör hon den här resan och varje gång önskar hon att det fanns ett snabbare sätt än den 40 minuter långa bussturen.
– Han är bara åtta månader och när barnen är så små är varje minut dyrbar. Han går ju och lägger sig redan vid halv åtta och jag vill ha så mycket tid som möjligt med honom. Ögonen lyser när hon pratar om barnbarnet.
– Jag tänker ofta på honom. Han ger mig ny energi och jag blir glad bara av att se honom. Han laddar mina batterier.

I DECEMBER BÖRJAR tågen gå från Trelleborgs nyrenoverade Centralstation, bara ett stenkast från Gordanas arbetsplats. Resan till Östra Grevie kommer då att ta åtta minuter.
Gordana har aldrig haft bil eller körkort och det är så hon vill ha det. I Bosnien där hon växte upp var tåget en del av hennes vardag och fortfarande idag förknippar hon tåget med frihet och resor.
– Det är konstigt att en så stor stad som Trelleborg inte har haft persontåg förut.
Framme i Östra Grevie promenerar hon snabbt hem till sonen och hans familj. Hon busar med sonsonen och hjälper hans mamma med maten. En stund senare kommer pappan hem och så småningom ansluter även Gordanas man från jobbet som elektriker. Även för sonen kommer tåget göra skillnad. Han jobbar som systemvetare i Köpenhamn och när tåget kan ta honom direkt från hemmet till Hyllie och vidare över Bron till Danmark ger det fler möjligheter.
– Han kommer säkert att använda bilen ändå, men friheten att välja är viktig, säger Gordana.

Vi bestämde oss för att satsa ännu mer

En liten bit bort från Gordanas arbetsplats i Trelleborgs rådhus sitter Agneta Sjölund. Egentligen är hon ekonomichef i kommunen, men i ett par omgångar har hon varit tillförordnad kommundirektör. Hennes engagemang för stan är starkt och hon säger rakt ut att Trelleborg förtjänar bättre.
I allra högsta grad har hon varit med i utvecklingen av persontrafiken från och till Trelleborg. Ritningarna över det som ska bli Trelleborgs nya resecentrum har mer än en gång legat på hennes bord.
– Det här kommer att bli Skånetrafikens nya flaggskepp vad gäller teknik och kommunikation, berättar hon stolt.

2010 beslutade kommunfullmäktige
att tillsammans med Vellinge, Malmö och Region Skåne teckna en avsiktsförklaring med Trafik- verket för att man skulle kunna dra igång arbetet med pågatågslinjen i förväg.
2011 godkände fullmäktige avtalet med Trafikverket som innebar att man förband sig till att medfinansiera och förskottsbetala Trelleborgsbanan.
– Sen bestämde vi oss i Trelleborgs kommun för att satsa ännu mer. Vi gjorde detaljplan för hela stationsområdet så att vi ska kunna använda det till något mer. Och det betalar kommunen själv, säger Agneta Sjölund.

Som en konsekvens av det bestämde sig Skånetrafiken för att flytta all regionbusstrafik från Övre till det nya området och därmed skapa ett stort resecentrum nere vid hamnen för bussar, tåg och färjor. Stan vänder sitt ansikte mot havet och öppnar för smidigt resande från alla håll.
– Trelleborg är en utsträckt kommun geografiskt. Trelleborgarna är inte vana vid att åka kollektivt, utan tar hellre bilen. Vi måste få dem att bli intresserade av kollektivtrafik och förstå fördelarna. Stan har mycket att erbjuda som boendekommun och med en snabb tåglinje norrut blir det till exempel enkelt för studenter att pendla till Lunds universitet, säger Agneta Sjölund.

Förväntningarna i stan är stora, men också oron – framför allt från bilisterna. Väg 9 som går längs med havet genom hela stan kommer att drabbas av trängsel och flaskhalsar när bussar, cyklar och taxibilar ska ta sig till och från stationen.
– Ja, det kommer att bli trångt, men då rekommenderar jag att man provar att åka kollektivt i stället.

Det kommer att bli ett lyft för hela Bjäre.

I andra ändan av Pågatågslinjen från Trelleborg – på Malmö Centralstation – sitter Christina Andersson. I tolv år har hon jobbat med kollektivtrafik, men hennes förhållande till tunneln under Hallandsåsen sträcker sig mycket längre än så. När projektet drog igång på 1990-talet fick föräldrarna sälja en del av den lantbruksmark som skulle påverkas av bygget. Själv är Christina uppväxt i lilla Förslöv i Båstads kommun – en ort hon på senare år har återvänt till.

Just Förslöv är också en av de orter i nordvästra Skåne som kommer att påverkas allra mest av effekterna av tunneln. Här byggs nämligen en av flera nya pågatågsstationer i Skåne.
– Det kommer att bli ett lyft för hela Bjäre att det går tåg hit, säger hon.
– Framkomligheten och tillgängligheten blir helt annorlunda och Förslöv blir en uppsamlingsplats för hela området.

Klockan 06.00 varje morgon sätter hon sig i bilen. Först kör hon till hunddagiset där boxern Ragazzo ska lämnas av och sen måste hon fortsätta med bilen till Ängelholm, hitta en parkeringsplats för bilen och försöka hinna med 06.40-tåget mot Helsingborg. Två dagar i veckan åker hon hela vägen ner till Malmö och kontoret på Centralstationen. Om allt flyter smidigt är hon där strax innan klockan 08.
– Bytena är viktiga. Dem ska man inte underskatta. Om inte bytena mellan olika tåg och bussar funkar så slutar folk åka kollektivt.

Tidsmässigt kommer Christina Andersson inte att påverkas nämnvärt av de nya Pågatågen. För hennes del finns det helt andra vinster:
– Jag slipper köra. Jag bor på cykelavstånd från tågstationen och om det är dåligt väder kan jag ställa bilen på pendlarparkeringen där i stället för att köra hela vägen till Ängelholm. Jag kommer att spara pengar på att slippa köra och slippa parkeringsavgifter och det är såklart mycket skönare att kunna slappna av på tåget i stället.

Som personalansvarig för Öresundstågen Helsingborg på Transdev (som förr hette Veolia) kan Christina Andersson sin kollektivtrafik. Hon vet hur viktigt det är med fungerande kommunikationer och vad det kan betyda för orter som har fungerande och bra pendling.
– Gör man rätt saker så kommer man vinna över folk.


Det är utan tvekan som om tunneln öppnar en mental barriär.

Men resten av Skåne då? Vad betyder trafiken genom Hallandsåstunneln för regionen i stort?
Den 13 december öppnar tunneln och 23 år av motgångar, framgångar och skandaler är till ända. Äntligen kommer skåningarna se nytta med den nya sträckningen.
För bygget av tunneln är så oerhört mycket mer än en genväg genom ett litet berg – den innebär nya tågstationer, fler tågavgångar mellan Skåne och Halland och en helt ny regionbusstrafik. Det ger nya knutpunkter och nya valmöjligheter för tiotusentals pendlande skåningar.

En forskningsstudie om Simrishamnsbanan från 2013 drar slutsatsen att infrastrukturinvesteringar i allmänhet har en stor betydelse för Skånes utveckling och tillväxt. Där konstaterar man att orter som Lund, Sjöbo och Tomelilla laddar med satsningar på bostäder och service i anslutning till tågstationerna.
Katarina Pelin är kommunchef i Båstad och har tidigare bland annat jobbat med regional utveckling inom Region Skåne. Hon är av precis samma åsikt:
– I och med öppnandet av tunneln så blir det möjligt att bo på ett ställe och jobba på ett annat – på riktigt. Vi har pratat i många år om arbetsmarknadsregioner och tiomilagränser, men det är först nu vi kan göra allvar av det. Det är väldigt tydligt att kommunerna utmed stationerna som nu skapas gynnas av detta och planerar för bostäder och kontor.
I Båstad har man redan kommit långt med planerna och byggandet av fastigheter och Katarina Pelin märker hur samarbeten med andra kommuner underlättas.

En annan intressant aspekt är hur de nya tåglinjerna suddar ut regiongränserna. I och med att Pågatågen ska gå hela vägen upp till Halmstad så blir regiongränsen i princip betydelselös för de flesta invånarna.
– Jag får idag jobbansökningar från människor på andra sidan regiongränsen – människor som tidigare aldrig ens tänkt tanken på att man kan jobba i Skåne och bo i Halmstad. Det var likadant när vi slog ihop de två skånska länen Malmöhus och Kristianstad till ett enda län. Det är lite trögt till en början och fördröjningseffekten är tydlig, men snart sätter sig tänket, säger Katarina Pelin.
– Det är utan tvekan som om tunneln öppnar en mental barriär, avslutar hon.


Så blir den nya tågkartan: Hallandsåsen

Halmstad
Pågatågen börjar köra hela vägen till Halmstad från Helsingborg via Ängelholm, Båstad, Laholm och Halmstad varje timme i rusningstid på vardagar (sju turer i varje riktning).

Båstad
Båstad station flyttar till ett nytt läge lite längre norrut och den som bor i Båstad får dubbelt så många tåg i rusningstid såväl norrut mot Halmstad som söderut mot Helsingborg. Nya linje 501, Stationspendeln, kör från busstationen i Båstad till alla tåg, både avgående och ankommande.

Förslöv
Förslöv får en pågatågsstation och kommer även bli en knutpunkt för regionbussar runt hela Bjärehalvön.


Tunneln genom Hallandsåsen

Bygget av en tunnel genom Hallandsåsen började redan 1992 och består av två parallella järnvägstunnlar som är 8,7 kilometer långa. Tunneln invigs 8 december och tågtrafiken börjar köra enligt ordinarie tidtabell 13 december. Kapaciteten ökar från 4 till 24 tåg per timme och reducerar störningarna på Västkustbanan. Varje halvtimme från 05 till midnatt vardagar och fredag–lördag klockan 00.47 (från Malmö) och klockan 00.39 (från Trelleborg) kan du ta Pågatåget mellan Trelleborg och Malmö. Resan från Trelleborg till Malmö C tar knappt 35 minuter.


Så blir den nya tågkartan: Trelleborgsbanan

Malmö
Vid Lockarp byggs det cirka två kilometer nytt spår för att möjliggöra fler möten. Pågatågen kommer då vidare till Hyllie, Triangeln och Malmö C.

Västra Ingelstad och Östra Grevie
Ny pågatågsstationer byggs i Västra Ingelstad och Östra Grevie med pendlarparkeringar.

Trelleborg
Regionbussarna flyttar från Trelleborg Övre till Trelleborg Station där pågatågen stannar.

Läs mer på Skånetrafikens hemsida.


Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se