I december börjar tågen gå från Trelleborgs nyrenoverade centralstation, bara ett stenkast från Gordana Vojnikovics arbetsplats.
Foto: Klas AnderssonNär tågen börjar gå är den långa bussresan till Östra Grevie ett minne blott för Gordana Vojnikovic.
Foto: Klas AnderssonAgneta Sjölund, tillförordnad kommundirektör, är nöjd. ”Det här kommer att bli Skånetrafikens nya flaggskepp”, säger hon om Trelleborgs station.
Foto: Klas AnderssonNu förändras Skånes kollektivtrafik – både i nordväst och i sydväst. Pågatågen tt lyft för Bjärehalvön, säger Christina Andersson.
Foto: Klas AnderssonChristina Andersson bor i Förslöv och jobbar i Malmö två dagar i veckan. Hon ser fram emot att slippa köra till jobbet och kunna ta det lugnt på tåget istället.
Foto: Klas AnderssonChristina Andersson bor i Förslöv och jobbar i Malmö två dagar i veckan. Hon ser fram emot att slippa köra till jobbet och kunna ta det lugnt på tåget istället.
Foto: Klas AnderssonTunneln genom Hallandsåsen gör Skåne gränslöst, tycker Katarina Pelin, kommunchef i Båstad.
Foto: Klas AnderssonNu förändras Skånes kollektivtrafik – både i nordväst och i sydväst. Bjärehalvön
Foto: Klas Andersson1. Hallandsåsen 2. Trelleborgsbanan. På nästa bild ser du platserna i detalj.
Så blir den nya tågkartan. I texterna till höger beskrivs förändringarna i detalj.
Gränslöst resande när tågkartan ritas om
Gordana Vojnikovic får närmre till barnbarnet i Östra Grevie. Eldsjälen Agneta Sjölund på Trelleborgs kommun bidrog till att staden får en pågatågsstation. Och i Båstad slipper Christina ta bilen till Ängelholm varje dag tack vare tunneln genom Hallandsåsen. Nu förändras Skånes kollektivtrafik – både i nordväst och i sydväst. Leva i Skåne har träffat människorna som påverkas när den skånska tågkartan ritas om. Den 13 december öppnar tunneln genom Hallandsåsen för person- och godstrafik och Trelleborgs nya station tas i bruk.
Friheten att välja är viktig
Klockan är strax före 16 när Gordana Vojnikovic packar ihop sina saker och reser sig från sin arbetsplats i rådhuset i Trelleborg. Hon vänder sig om och tittar på bilden av barnbarnet som sitter på väggen bakom henne. Leendet från den lille krabaten som med pliriga ögon håller koll på henne under arbetsdagen är smittande.
OM HON HAR TUR hinner hon skynda bort till Trelleborg Övre och ta buss 144 som via Dalköpinge, Gislöv, Anderslöv, Alstad och Klörup tar henne till Östra Grevie där sonsonen bor. Ett par gånger i veckan gör hon den här resan och varje gång önskar hon att det fanns ett snabbare sätt än den 40 minuter långa bussturen.
– Han är bara åtta månader och
när barnen är så små är varje minut dyrbar. Han går ju och lägger sig
redan vid halv åtta och jag vill ha
så mycket tid som möjligt med
honom. Ögonen lyser när hon pratar
om barnbarnet.
– Jag tänker ofta på honom.
Han ger mig ny energi och jag blir
glad bara av att se honom. Han
laddar mina batterier.
I DECEMBER BÖRJAR tågen gå från Trelleborgs nyrenoverade Centralstation, bara ett stenkast från Gordanas arbetsplats. Resan till Östra Grevie kommer då att ta åtta minuter.
Gordana har aldrig haft bil
eller körkort och det är så hon vill
ha det. I Bosnien där hon växte upp
var tåget en del av hennes vardag
och fortfarande idag förknippar
hon tåget med frihet och resor.
– Det är konstigt att en så stor
stad som Trelleborg inte har haft
persontåg förut.
Framme i Östra Grevie promenerar hon snabbt hem till sonen
och hans familj. Hon busar med
sonsonen och hjälper hans mamma med maten. En stund senare
kommer pappan hem och så småningom ansluter även Gordanas
man från jobbet som elektriker.
Även för sonen kommer tåget göra skillnad. Han jobbar som
systemvetare i Köpenhamn och
när tåget kan ta honom direkt
från hemmet till Hyllie och vidare
över Bron till Danmark ger det
fler möjligheter.
– Han kommer säkert att
använda bilen ändå, men friheten att välja är viktig, säger
Gordana.
Vi bestämde oss för att satsa ännu mer
En liten bit bort från Gordanas
arbetsplats i Trelleborgs rådhus
sitter Agneta Sjölund. Egentligen
är hon ekonomichef i kommunen,
men i ett par omgångar har hon
varit tillförordnad kommundirektör. Hennes engagemang för stan
är starkt och hon säger rakt ut att
Trelleborg förtjänar bättre.
I allra högsta grad har hon varit
med i utvecklingen av persontrafiken från och till Trelleborg. Ritningarna över det som ska bli Trelleborgs nya resecentrum har mer
än en gång legat på hennes bord.
– Det här kommer att bli Skånetrafikens nya flaggskepp vad
gäller teknik och kommunikation,
berättar hon stolt.
2010 beslutade kommunfullmäktige att tillsammans med Vellinge,
Malmö och Region Skåne teckna
en avsiktsförklaring med Trafik-
verket för att man skulle kunna
dra igång arbetet med pågatågslinjen i förväg.
2011 godkände fullmäktige
avtalet med Trafikverket som
innebar att man förband sig till
att medfinansiera och förskottsbetala Trelleborgsbanan.
– Sen bestämde vi oss i Trelleborgs kommun för att satsa ännu
mer. Vi gjorde detaljplan för hela
stationsområdet så att vi ska kunna
använda det till något mer. Och
det betalar kommunen själv, säger
Agneta Sjölund.
Som en konsekvens av det
bestämde sig Skånetrafiken för
att flytta all regionbusstrafik från
Övre till det nya området och därmed skapa ett stort resecentrum nere vid hamnen för bussar, tåg
och färjor. Stan vänder sitt ansikte
mot havet och öppnar för smidigt
resande från alla håll.
– Trelleborg är en utsträckt
kommun geografiskt. Trelleborgarna är inte vana vid att åka kollektivt, utan tar hellre bilen. Vi måste
få dem att bli intresserade av kollektivtrafik och förstå fördelarna.
Stan har mycket att erbjuda som
boendekommun och med en
snabb tåglinje norrut blir det till exempel enkelt för studenter
att pendla till Lunds universitet,
säger Agneta Sjölund.
Förväntningarna i stan är
stora, men också oron – framför
allt från bilisterna. Väg 9 som går
längs med havet genom hela stan
kommer att drabbas av trängsel
och flaskhalsar när bussar, cyklar
och taxibilar ska ta sig till och
från stationen.
– Ja, det kommer att bli trångt,
men då rekommenderar jag att
man provar att åka kollektivt i stället.
Det kommer att bli ett lyft för hela Bjäre.
I andra ändan av Pågatågslinjen från Trelleborg – på Malmö Centralstation – sitter Christina Andersson. I tolv år har hon jobbat med kollektivtrafik, men hennes förhållande till tunneln under Hallandsåsen sträcker sig mycket längre än så. När projektet drog igång på 1990-talet fick föräldrarna sälja en del av den lantbruksmark som skulle påverkas av bygget. Själv är Christina uppväxt i lilla Förslöv i Båstads kommun – en ort hon på senare år har återvänt till.
Just Förslöv är också en av
de orter i nordvästra Skåne som
kommer att påverkas allra mest
av effekterna av tunneln. Här
byggs nämligen en av flera nya
pågatågsstationer i Skåne.
– Det kommer att bli ett lyft för hela Bjäre att det går tåg hit,
säger hon.
– Framkomligheten och tillgängligheten blir helt annorlunda
och Förslöv blir en uppsamlingsplats för hela området.
Klockan 06.00 varje morgon
sätter hon sig i bilen. Först kör
hon till hunddagiset där boxern
Ragazzo ska lämnas av och sen
måste hon fortsätta med bilen till
Ängelholm, hitta en parkeringsplats för bilen och försöka hinna
med 06.40-tåget mot Helsingborg.
Två dagar i veckan åker hon hela
vägen ner till Malmö och kontoret
på Centralstationen. Om allt flyter
smidigt är hon där strax innan
klockan 08.
– Bytena är viktiga. Dem ska man
inte underskatta. Om inte bytena
mellan olika tåg och bussar funkar
så slutar folk åka kollektivt.
Tidsmässigt kommer Christina
Andersson inte att påverkas
nämnvärt av de nya Pågatågen.
För hennes del finns det helt andra
vinster:
– Jag slipper köra. Jag bor på
cykelavstånd från tågstationen
och om det är dåligt väder kan jag
ställa bilen på pendlarparkeringen
där i stället för att köra hela vägen
till Ängelholm. Jag kommer att
spara pengar på att slippa köra och slippa parkeringsavgifter och
det är såklart mycket skönare att
kunna slappna av på tåget i stället.
Som personalansvarig för Öresundstågen Helsingborg på
Transdev (som förr hette Veolia)
kan Christina Andersson sin kollektivtrafik. Hon vet hur viktigt
det är med fungerande kommunikationer och vad det kan betyda
för orter som har fungerande och
bra pendling.
– Gör man rätt saker så kommer
man vinna över folk.
Det är utan tvekan som om tunneln öppnar en mental barriär.
Men resten av Skåne då? Vad
betyder trafiken genom Hallandsåstunneln för regionen i stort?
Den 13 december öppnar
tunneln och 23 år av motgångar,
framgångar och skandaler är
till ända. Äntligen kommer skåningarna se nytta med den nya
sträckningen.
För bygget av tunneln är så
oerhört mycket mer än en genväg
genom ett litet berg – den innebär nya tågstationer, fler tågavgångar
mellan Skåne och Halland och en
helt ny regionbusstrafik. Det ger
nya knutpunkter och nya valmöjligheter för tiotusentals pendlande
skåningar.
En forskningsstudie om Simrishamnsbanan från 2013
drar slutsatsen att infrastrukturinvesteringar i allmänhet har en
stor betydelse för Skånes utveckling
och tillväxt. Där konstaterar man
att orter som Lund, Sjöbo och
Tomelilla laddar med satsningar
på bostäder och service i anslutning
till tågstationerna.
Katarina Pelin är kommunchef
i Båstad och har tidigare bland
annat jobbat med regional utveckling inom Region Skåne. Hon är
av precis samma åsikt:
– I och med öppnandet av
tunneln så blir det möjligt att bo
på ett ställe och jobba på ett annat
– på riktigt. Vi har pratat i många
år om arbetsmarknadsregioner
och tiomilagränser, men det är
först nu vi kan göra allvar av det.
Det är väldigt tydligt att kommunerna utmed stationerna som nu skapas gynnas av detta och planerar
för bostäder och kontor.
I Båstad har man redan kommit
långt med planerna och byggandet
av fastigheter och Katarina Pelin
märker hur samarbeten med andra
kommuner underlättas.
En annan intressant aspekt är
hur de nya tåglinjerna suddar ut
regiongränserna. I och med att
Pågatågen ska gå hela vägen upp
till Halmstad så blir regiongränsen
i princip betydelselös för de flesta
invånarna.
– Jag får idag jobbansökningar
från människor på andra sidan
regiongränsen – människor som
tidigare aldrig ens tänkt tanken
på att man kan jobba i Skåne och
bo i Halmstad. Det var likadant
när vi slog ihop de två skånska
länen Malmöhus och Kristianstad
till ett enda län. Det är lite trögt
till en början och fördröjningseffekten är tydlig, men snart
sätter sig tänket, säger Katarina
Pelin.
– Det är utan tvekan som om
tunneln öppnar en mental barriär,
avslutar hon.
Så blir den nya tågkartan: Hallandsåsen
Halmstad
Pågatågen börjar köra hela vägen till
Halmstad från Helsingborg via Ängelholm, Båstad, Laholm och Halmstad
varje timme i rusningstid på vardagar
(sju turer i varje riktning).
Båstad
Båstad station flyttar till ett nytt läge
lite längre norrut och den som bor i Båstad får dubbelt så många tåg i rusningstid såväl norrut mot Halmstad som söderut mot Helsingborg.
Nya linje 501, Stationspendeln, kör
från busstationen i Båstad till alla tåg,
både avgående och ankommande.
Förslöv
Förslöv får en pågatågsstation och kommer även bli en knutpunkt för regionbussar runt hela
Bjärehalvön.
Tunneln genom Hallandsåsen
Bygget av en tunnel genom Hallandsåsen började redan 1992 och består av två parallella järnvägstunnlar som är 8,7 kilometer långa. Tunneln invigs 8 december och tågtrafiken börjar köra enligt ordinarie tidtabell 13 december. Kapaciteten ökar från 4 till 24 tåg per timme och reducerar störningarna på Västkustbanan. Varje halvtimme från 05 till midnatt vardagar och fredag–lördag klockan 00.47 (från Malmö) och klockan 00.39 (från Trelleborg) kan du ta Pågatåget mellan Trelleborg och Malmö. Resan från Trelleborg till Malmö C tar knappt 35 minuter.
Så blir den nya tågkartan: Trelleborgsbanan
Malmö
Vid Lockarp byggs det cirka två kilometer nytt spår för att möjliggöra fler möten. Pågatågen kommer då vidare till Hyllie, Triangeln och Malmö C.
Västra Ingelstad och Östra Grevie
Ny pågatågsstationer byggs i Västra Ingelstad
och Östra Grevie med
pendlarparkeringar.
Trelleborg
Regionbussarna flyttar från
Trelleborg Övre till Trelleborg
Station där pågatågen stannar.
Läs mer på Skånetrafikens hemsida.