Hoppa till sidinnehållet

Tusen och en natt på Malmö Operas stora scen.

Foto: Malin Andersson

Under två år arbetade Operaverkstan med Tusen och en natt. Ett femtiotal ungdomar medverkade både på och bakom scen.

Foto: Malin Andersson

PÅ OPERAVERKSTAN I HÖST

  • Six Drummers, trummisarna som spelar på allt, undersöker vad ljud och musik är i en interaktiv föreställning. Skolklasserna kommer att få spela in ljud som trummisarna gör musik av.
  • Operaverkstan ska fira Shakespeare 450 år. Förtälj min saga, är tre konserter med nyskrivet material av Gunnar Jansson baserade på Shakespearetexter. Musiken framförs i Operans foajé.
  • Operaverkstans linje att samarbeta med unga konstnärer är även tillbakablickande. Enaktaren Faust & Helena av Lili Boulanger spelas i mellandagarna. Endast 19 år gammal vann hon som första kvinna en tonsättartävling 1913.
  • I september sker första delleveransen av operavarietén Svävande damen som har urpremiär den 15 mars 2015.

Enligt Maria Sundqvist är föreställningen viktigast av allt. "Ett av barnen som kom hit beskrev föreställningen som en lek om man visar upp. Den kärnan i konstformen är viktigast för mig - och att visa att det som finns här kan vara underbart, att vuxna leker och visar upp att de leker."

Foto: Klas Andersson

Vivaldis Vinter.

Foto: Petra Carlsson Thyrvin

VISSTE DU ATT…

  • Malmö Opera består av tre delar; föreställningar på stora scenen, Operaverkstan för barn och unga samt Malmö Opera på turné som ger föreställningar runt om i Skåne.
  • Malmö Opera ägs till 90 procent av Region Skåne och 10 procent av Malmö stad.
  • Region Skåne fördelar årligen en halv miljard i regionala och statliga bidrag till kulturverksamheter i hela Skåne. Stödet går till kulturinstitutioner som Operaverkstan, Malmö Opera, Skånes Dansteater, Helsingborgs stadsteater, Regionmuseet i Kristianstad, Musik i Syd och många, många fler – såväl fria grupper som studieförbund och flera andra aktörer/organisationer.

Fantasistyrd verkstad

  • Text: Jasna Brkic 0 min lästid

Ibland byts stolarna ut mot kuddar, ibland byggs flera scener som publiken får röra sig mellan. Det har hänt att verkstan blivit en jättestor loge. Operaverkstan är en föregångare och ger barn och unga operakonst på deras egna villkor.

”Vår roll är att bredda bilden av vad opera och musikteater kan vara och utveckla konstformen med och för barn och unga”, berättar Maria Sundqvist, konstnärlig ledare för Operaverkstan, som är en del av Malmö Opera.

I Operaverkstan laborerar man med konstformen med hjälp av små barn, stora barn och vuxna barn. Så arbetade man till exempel i familjeföreställningen Tusen och en natt under två års tid. Barn medverkade i förberedande workshoppar, men också på och bakom scen. Ett 50-tal ungdomar från Nya Malmö Latin, Drömmarnas Hus och Malmö Operas barnkör stod på scen tillsammans med professionella operasångare och Malmö Operaorkester i verket som Maria Sundqvist regisserade.

– Barn och unga har ingen given uppfattning om hur opera eller musikteater ska gå till. De är på ett annat sätt än vuxna öppna för konst och kultur.

Operaverkstan tar barnens leklust och nyfikenhet på allvar, låter dem komma in i operahuset och se, höra och upptäcka hur opera och musik kan bli till, vilken bredd den har. Samtidigt tar man in barnens frågor och undringar.

– Genom att diskutera och ifrågasätta kan vi visa hur det som sker i föreställningen till exempel har en förbindelse med samhället och med människors liv. I ett samhälle där konsten är fri lyfts de eviga frågorna, men även dagsaktuella frågor och problem tas upp till debatt. Motsatsen är censur, samhällen där man inte får säga vad man vill, säger Maria Sundqvist.

Tillsammans med barn och unga undersöker de kärnan i klassikerna och hur de framförs. Verk tolkas och omtolkas i diskussionerna – även helt nya verk skapas. Det är en del av de ungas utforskande i Operaverkstan, lika viktigt som att de får pröva vingarna på scen eller bakom den.

– I vårt arbete är det viktigt att välja verk med en stark berättelse, musikaliskt såväl som dramatiskt. Ibland är musiken viktigare än orden. Då kan vi nå även de barn som inte kan svenska, eller barn med försenad språkutveckling. Orden har en tendens att vara centrala, men orden är inte alltid viktigast inom opera, säger Maria Sundqvist.

Operaverkstan startade 2002 som en pionjärverksamhet, den enda i sitt slag i landet. Tack vare en donation från Sparbanksstiftelsen kunde Maria Sundqvist utveckla Operaverkstan som från 2006 blev en fast verksam- het inom Malmö Opera som till 90 procent ägs av Region Skåne.

Idag samarbetar Operaverkstan brett med olika kulturinstitutioner, fria grupper och de skånska kommunernas skolor och kulturskolor. Målgrupperna är allt från förskolebarn från fyra år och uppåt. Förra året utsågs Maria Sundqvist och Operaverkstan till ”musikens möjliggörare” av föreningen Svenska tonsättare. Hon har ett brinnande hjärta för de unga enligt motiveringen.

– Det främsta för oss är att bejaka det som är lustfyllt, men det handlar också om att alla ska ha möjlighet att möta operakonst, säger hon. ∎



Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se