Hoppa till sidinnehållet

Helena de Maré har även tillgång till sin mamma Monicas eJournal. Här pratar de i telefon och tittar på läkarens journalanteckningar tillsammans.

Foto: Peter Kroon

Monica de Maré

Foto: Peter Kroon

"eJournal är en jättebra grej"

  • Text: Åsa Lempert 0 min lästid

Boka tid, förnya recept och hålla ett öga på vad läkaren sa. Det är några av de smarta saker som du som är patient enkelt kan göra själv med hjälp av e-tjänsterna på 1177.se. – Det är en jättebra grej, speciellt nu när jag blivit opererad, säger Helena de Maré.

Om Helena undrar något om sin nyopererade hand, behöver boka en läkartid eller förnya ett recept, så loggar hon bara in på e-tjänsterna. Där kan hon också dela sin journal med anhöriga – och se sin mamma Monicas eJournal.

– Det är skönt att kunna ha lite koll på vad som gäller med mediciner och så, säger Helena de Maré, som får medhåll:

– Det är bra att kunna ha min dotter som stöd när jag tittar på journalen, säger Monica de Maré, och fortsätter:

– Men den stora fördelen med att se journalen på nätet är att om jag efter läkarbesöket glömmer bort vad det var jag skulle jag ­tänka på, kan jag enkelt se det i min eJournal. Monica de Maré upplever också att hon blivit mer delaktig i sin hälsa och vård nu när hon kan se vad läkaren antecknat:

– Jag hade lagt på mig lite utan att tänka på det. Men när jag såg att läkaren noterat det i min journal blev jag så medveten om det att jag gick ner fyra kilo. ∎


EJOURNAL IN I FRAMTIDEN

Du kan läsa din eJournal ­efter att ha loggat in med din e-legitimation på e-tjänsterna på 1177.se. Där kommer du att kunna hitta det ­mesta som rör dina kontakter med den offentliga vården.

Redan nu kan du läsa besöksanteckningar från öppenvården, en del från sjukhusvården och se exakt vad ­läkaren ­antecknat vid varje besök. Tjänsten byggs ut hela tiden. Så småningom kommer du också kunna ta del av samtliga journaler till ­exempel operationsjournaler, mödra­vårdsjournaler och mycket annat. Undantaget än så länge är journaler från pyskiatrin. Det är viktigt att komma ihåg att journalen i första hand är sjukvårdens arbetsredskap och att ­språket därför kan vara krångligt och det kan förekomma kompli­cerade facktermer.

Forskning visar att enkel tillgång till den egna journalen, precis som i fallet med Monica och Helena de Maré i artikeln här intill, ökar insikt och känslan av att vara delaktig i sin egen vård. Journalen är också ett bra minnesstöd om det är något från ­läkarbesöket du inte kommer ihåg. Hittar du några direkta felaktigheter eller missförstånd i din journal kan du givetvis be att få dessa korri­ge­rade genom att kontakta kliniken via e-tjänsterna på 1177.se.



Leva i Skåne är ett magasin från Region Skåne som skickas ut till alla skånska hushåll. Tanken är att berätta om vad vi gör för dig som är medborgare och lever i Skåne.

Har du åsikter och tankar om livet i regionen? Kommentera och dela gärna med dig av artiklarna.

  • ANSVARIG UTGIVARE
    Anna Jarleman, kommunikation­s­direktör, Region Skåne
  • PROJEKTLEDARE
    Måns Renntun, Region Skåne
  • REDAKTIONSRÅD
    Region Skåne
    Klas Andersson
    Anna-Lena Boive
    Susanne Eneroth
    Kerstin Gossé
    Liselotte Österlind
    Jadwiga Kurowska
    Karin Swensson
  • PRODUKTION
    Giv Akt Skåne
    Redaktör
    Åsa Lempert
    Art director
    Sofia Hallencreutz
    Skribenter
    Caroline Alesmark
    Anders Behrmann
    Anna Bjärnmark
    Mirijam Geyerhofer
    Åsa Lempert
  • TALTIDNING
    Leva i Skåne finns som taltidning. Beställ via e-post: skanestaltidning@skane.se

    KONTAKT
    levaiskane@skane.se